När vi för någon månad sedan bytte våra bilar blev vi erbjudna att teckna en sexmånaders prova-på-försäkring hos If och jag betalade med medföljande inbetalningskort. Innan prövoperioden skulle löpa ut skulle vi få ett förslag/offert på en eventuell förlängning.
I tisdags när jag öppnade posten blev jag mycket förvånad. Där låg ett brev från If med ett krav/uppsägning av försäkring. Fakturan, på ett tre gånger så högt belopp, var enligt deras noteringar obetald och hela försäkringen skulle upphöra att gälla inom några dagar.
Jag ringde dem! ”Du är placerad i kö och din väntetid är 21 minuter…” Jag suckade men väntade kvar. ”Har du inte möjlighet att vänta kan vi ringa upp dig. Det nummer vi har registrerat på dig är xxx-xxxxxxx. Bekräfta med 1 eller välj 2 om du vill ange annat telefonnummer”. Proffsigt tänkte jag, undra bara hur länge det dröjer innan de ringer mig? Det tog 21 minuter.
Tjejen som ringde upp mig var hur proffsig som helst. Det visade sig att det låg fel i systemet och hon korrigerade det. Hon hade dessutom uppfattat att vi bytt båda bilar och bad att få kolla makens försäkring också. Även den låg fel och hon fixade det ockås. ”Nu vill jag att du skriver upp mitt namn och mitt telefonnummer så hör du av dig till mig om det är något som krånglar” avslutade hon samtalet med innan hon önskade mig en trevlig dag.
”Tack detsamma” sade jag och lade på luren och kände mig helnöjd! Nu återstår att se hur deras offert kommer att se ut. Servicen var du ju inget fel på och det kan vara värt några kronor – men är det mycket dyrare än det försäkringsbolag vi har i vanliga falla hjälper nog inte det. Tyvärr.
Kanske skulle be henne söka jobb där istället J