Det blir inte alltid som man tänkt sig

Jag hade verkligen sett fram emot kvällen. L och jag, på Stationshuset med – lite vin och god mat och bara prata! Jag hade tom fixat så att jag skulle slippa åka buss tack vare en snäll granne.

Tjugo minuter innan jag skulle åka ropar yngsta dottern på mig. Mellandottern ligger då på golvet i badrummet med någon slags kramp i mellangärdet. Fruktansvärt ont hade hon. Eftersom hon idag fick väldigt jobbigt med astman trodde jag först att hon inte kunde andas och hann tänka att jag skulle ringa ambulans men jag kunde konstatera att hon andades både ut och in och släppte den tanken – nästan. Hon hade verkligen fruktasnvärt ont och hade tappat all färg i ansiktet.
Efter en stund såg jag att färgen kom tillbaka i hennes ansikte och hörde att andningen blev mindre plågad. Krampen släppte. Och inte vågade jag lämna henne hemma – även om hon är 17 år.

Försökte ringa L för att lämna återbud men kom bara till hennes mobilsvar och hemma hos henne var det upptaget. Efter en stund svarade hennes man hemma och berättade att hon redan hade promenerat hemifrån. Som tur var kunde han ge sig ut ”på jakt” efter henne och efter en stund ringde hon mig. Vi ska ta vår kväll en annan dag – men tråkigt var det.

Nu får vi se hur det blir med min tripp till Linköping. Ursprungligen skulle jag och alla döttrarna åka till min bror och hans familj i helgen men med en astmasjuk dotter och en dotter med feber vet jag inte riktigt hur det blir. Pratade nyss med min svägerska och vi bestämde att vi skulle höras imorgon.

Jag som så hade sett fram emot att träffa dem…

Bushfires

Maken är på tjänsteresa i Australien och har idag (hans igår) blivit varse de hemska skogsbränderna som härjar. Läs hans blogginlägg här.

Man får lätt ett annat perspektiv på sitt eget gnäll på väder som här hemma ena dagen innebär regn, nästa snö och dessutom lite mycket vind då och då. Dags att sluta gnälla tror jag. Det finns de som hade jublat över regn idag – Massor med regn.

180 års klokskap

Det står min farmor och mormor för tillsammans. Dessa två damer är dessutom bland de envisaste jag någonsin träffat och jag vet att det är ett släktdrag!

Har tillbringat flera timmar med dem idag och är så glad för det. Glad för att de finns nära mig och glad för allt de berättar. De är så visa, båda två.

För några veckor sedan förstod inte farmor vilken grej det var med hennes kommande 90-års dag. Men nu ser även hon fram emot den och det firande som kommer att ske. Hon har förstått att den kommer att betyda mycket för alla oss som är med och gläds nu med oss. Det är jag glad för.

Jag är även glad för den glädje min mormor utstrålade när hon berättade att hon kunnat gå med hjälp av ett gåbord. Fyra varv runt rummet. Och att hon själv kunde välja vart hon skulle gå. Nu siktar hon på att kunna gå med rullator före sommaren. Och så envis som hon är så kommer hon lyckas – det vet jag!

Vilken underbar dag jag har haft idag!

Mellandottern pratar om att åka på Peace & Love i Borlänge i juni. Det kommer nog att krävas en del diskussioner om det först skulle jag kunna tänka mig och en hel del bra argument.

Jag erbjöd mig att köra henne till Kookskonserten (som är den som lockar mest säger hon) och vara kvar tills den var slut så att hon kunde åka med hem då. Hon nappade inte på idén. Själv tyckte jag att den var riktigt bra.