Ordning och reda

E-post är ett mycket viktigt verktyg i mitt arbete och dagligen får och skickar jag massor. Jag ligger dessutom med som kopia på många mail och innehållet i inkorgen växer ständigt. För något år sedan kom jag på att jag kunde skapa en regel för de meddelanden där bara jag låg med som kopia. På så sätt skulle jag kunna prioritera mailen där jag förväntades svara. Mailen som landade i mappen ”kopia” kunde jag ju gå igenom vid behov. Det funkar klockrent och flera kollegor har lånat idén av mig. Problemet var att det inte räckte. Inkorgen svämmade ändå över (kändes det som). Största problemet var inte mailen som kom in utan de som jag inte sorterade undan. Jag hade konstant över tusen mail i min inkorg…

Vid årsskiftet gjorde jag något radikalt. Hela inkorgen flyttade jag till en nyskapad mapp som jag kallade 2010. Allt finns kvar men inte längre i inkorgen och jag kunde börja om. Jag lade även lite tanke bakom undermappar som jag skapade. Tidigare har jag nog varit för ambitiös och haft för många. Nu har jag några stycken – konkreta sådana.

Efter en och en halv månad av 2011 har jag 11 (!) mail i min inkorg. Alla är pågående projekt. I takt med att jag bockar av olika frågor tar jag bort eller sorterar undan mailen. Det är så skönt att ha ordning och den gamla inkorgen som jag flyttade undan har jag öppnat kanske tre gånger.

Jag hoppas att jag kan hålla det på den här nivån även framöver…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s