Snart, snart, snart

Utomhus visar termometern på -11 grader och det smäller i altanen. Ändå är det inte långt kvar tills båten är i sjön och vi ger oss av på årets första seglingshelg. Den är faktsikt närmare än man tror. I alla fall om man ska jämföra med förra året.


Bilden är tagen Valborgshelgen då vi var ute med kompisbåten Alinde. Rutten blev Almösund, Slussen, Gullholmen, Bohus Malmön, Käringön och hem igen. Vad säger Alinde? Repris på den?

Antingen fortsätter jag längta till våren eller så får det komma ett par decimeter snö så att det blir vinter på riktigt…

Jag är lyckligt lottad

När jag kom hem från jobbet var middagen klar. Äldsta dottern hade lagat pasta och köttfärssås!

På väg ut från jobbet idag pratade jag med en kollega och vi skojade lite om ”dagens andra skift”. Jag kan inte påstå att det skiftet är så betungande längre. Döttrarna är så gamla att de reder sig själva (yngsta dottern får lite extra påstötning om läxan bara) och så länge jag inte går in på deras rum känner jag heller inget behov av att städa där. Tvättproblemet har vi ju löst sedan några veckor tillbaka och sedan igår finns det åtminstone en plan för handlingen också.

”Saknar du inte att vara behövd då” undrade hon. Vad svarar man på det?

Mina barn kommer alltid att få behöva mig hur mycket de vill – och jag är stolt över mina självständiga, duktiga och vackra döttrar!
Bilden är tagen sommaren 1999

Kanske kan planering hjälpa till

Jag skrev igår om vårt ”problem” med att ta oss i kragen och veckohandla. Jag tror att halva grejen är att vi borde sätta oss ner (hela familjen) och göra en veckomatsedel.

Jag har nu gjort en matsedel fram till och med fredag:

Måndag: Spagetti och Köttfärssås – rårivna morötter
Tisdag: Korv och klyftpotatis – Blandad sallad
Onsdag: Citronkyckling i ugn och ris – Broccoli
Torsdag: Pannbiff med lök och kokt potatis – Blomkål
Fredag: Tacos (tråkigt – kanske skulle ändra det…)

Så nu kan ”någon” åka och handla…

Jag skulle nästan kunna ge vad som helst för en website där jag kan beställa färdiga veckomenyer som sedan leverars hem till dörren. Tyvärr finns inte den möjligheten där vi bor.

Om vi hade bott närmare Göteborg hade vi kunnat prenumerera på Middagsfrid!

Försiktigt bättre

Klockan är halv ett och jag har sovit i många timmar. Faktiskt mår jag bättre nu. Så mycket bättre att jag var sugen på kaffe.

När jag kom ut i köket stod den där. Den vackra buketten som jag och mina döttrar fick på alla hjärtans dag av maken. Tänk att man kan bli så glad av blommor. För att inte tala om att få dem från den man älskar (även om jag fick dela honom med döttrarna den här gången.)